Kotlin O’zgaruvchilar

O'zgaruvchilar dasturda manipulyatsiya qilinadigan va havola qilinadigan ma'lumotlarni saqlash uchun ishlatiladi. Bu asosan ma'lumotlarni saqlash va yorliqlash birligi bo'lib, dasturni o'qish oson va tushunarli bo'lishi uchun ko'rsatuvchi taxallusni kutadi. Boshqacha qilib aytganda, o'zgaruvchilar ma'lumot to'plash uchun konteynerdir, deb aytishimiz mumkin. Kotlinda barcha o'zgaruvchilar e'lon qilinishi kerak. Biroq, agar biron bir o'zgaruvchi e'lon qilinmasa, u sintaksis xatosi bo'lib chiqadi. Shuningdek, o'zgaruvchining deklaratsiyasi biz o'zgaruvchida saqlashga ruxsat beradigan ma'lumotlar turini aniqlaydi. Kotlinda o'zgaruvchilar val va var kalit so'zlari yordamida aniqlanishi mumkin. Kotlinda o'zgaruvchilarni e'lon qilish sintaksisi:

var sayt= "Uzbekdevs"
val raqam = 3

Bu yerda biz mahalliy o'zgaruvchining saytini e'lon qildik, uning qiymati "Uzbekdevs" va turi string va qiymati 3 va turi int bo'lgan boshqa mahalliy o'zgaruvchi raqam, chunki bu yerda literal 3 ga teng. Mahalliy o'zgaruvchilar odatda e'lon qilinadi va bir vaqtning o'zida ishga tushiriladi. Kotlin o'zgaruvchisini ishga tushirishda ham ma'lum operatsiyalarni bajarishimiz mumkin. Biz bir xil ma'lumotlar turidagi o'zgaruvchi ustida operatsiyani bajarishimiz mumkin, chunki bu yerda raqam int ma'lumotlar turiga, sayt esa string ma'lumotlar turiga tegishli. Shunday qilib, u xatoni ko'rsatadi. Kotlinda o'zgaruvchilarni qanday aniqlashingiz mumkin bo'lgan yana bir texnika.

var sayt : String = "Uzbekdevs"
var raqam : Int = 100

Var :

Var har qanday dasturlash tilida ishlatiladigan umumiy o'zgaruvchiga o'xshaydi, uni bitta dasturda bir necha marta ishlatish mumkin. Bundan tashqari, uning qiymatini istalgan vaqtda dasturda o'zgartirishingiz mumkin. Shuning uchun u o'zgaruvchan o'zgaruvchi sifatida tanilgan.

Kotlindagi o'zgaruvchan o'zgaruvchiga misol:

fun main(args: Array<String>) {
    var son1 = 10
    var son2 = 20
    son1 = 20
    print(son1 + son2) // Natija : 40
}

Bu yerda 20 bo'lgan son1 ning qiymati 10 ga teng bo'lgan oldingi son1 qiymatining ustiga yoziladi. Shuning uchun son1 + son2 ning chiqishi 30 o'rniga 40 ga teng.

O'zgaruvchi - Xotiraning nomlangan qismi bo’lib, o’zida ma’lum bir toifadagi qiymatlarni saqlaydi. O’zgaruvchining nomi va qiymatlari bo’ladi. O’zgaruvchining nomi orqali qiymat saqlanayotgan xotira qismiga murojaat qilinadi. Programma ishlashi jarayonida o’zgaruvchining qiymatini o’zgartirish mumkin. Har qanday o’zgaruvchini ishlatishdan oldin, uni e’lon qilish lozim.
  • int - 123 yoki -123 kabi butun sonlarni (butun sonlar) saqlaydi.
  • double- 19.99 yoki -19.99 kabi o'nli raqamlar raqamlarini saqlaydi.
  • char- "a" yoki "B" kabi bitta belgilarni saqlaydi. Char qiymatlari bitta tirnoq bilan o'ralgan.
  • string- "Salom yosh dasturchi, Uzbekdevs saytiga xush kelibsiz!" kabi matnlarni saqlaydi. Qator qiymatlari ikki tirnoq bilan o'ralgan.
  • bool-qiymatlarni ikki holat bilan saqlaydi: haqiqiy yoki noto'g'ri, true yoki false 1 yoki 0).

O'zgaruvchi qisqa nomga ega bo'lishi mumkin (masalan, x va y) yoki ko'proq tavsiflovchi nom (yosh, son, master va h.k). Kotlin o'zgaruvchilar uchun qoidalar:

  • O'zgaruvchilar nomi raqam bilan boshlanmaydi!
  • O'zgaruvchi [a-Z] harf bilan boshlanib raqamlar ham aralashtirsa bo'ladi. ( _ali123, son90 va h.k)
  • O'zgarvchi nomida katta va kichik harflar ahamiyatga ega bo'lib misol uchun Aka va aka ikki xil o'zgaruvchi nomi hisoblanadi! (Aka, aka, AkA, aKa)

Misol: Bizga son nomli o'zgaruvchi nomi butun tipga tegishli va qiymati 15 ga teng. ushbu o'zgaruvchini ekranga chiqaring.

fun main(args: Array<String>) {
    var son: Int = 15
    println(son)
}
// Natija: 15

Esdan chiqarmang. O'zgaruvchiga yangi qiymat kiritsangiz yoki tayinlasangiz oldingi mavjud o'zgaruvchi qiymati yo'qoladi. Quyidagi misolda ko'ring.

fun main(args: Array<String>) {
    var x: Int=15 // Natija: 15
      x=30 //Natija: 30
      println(x)
  }
  Natija: 30

O'zgaruvchi boshqa turlari.

fun main(args: Array<String>) {
     var myNum: Int = 5              // Butun qiymatli o'zgaruvchi
     var myFloatNum: Double = 5.99   // o'nli kasrli sonlar uchun
     var myLetter: Char = 'D';         // Char tipga tegishli ya'ni bitta belgi
     var myText: String= "Uzbekdevs saytiga xush kelibsiz!";     // Satr saqlaydi
     var myBoolean: Bool = true;       // Boolean tipi bunda rost yoki yolg'on (true va  false)
  }

Bir nechta o'zgaruvchini e'lon qilish.

Bir xil turdagi bir nechta o'zgaruvchini e'lon qilish uchun ro'yhat shakllantiriladi:

fun main(args: Array<String>) {
    var x: Int = 10
    var y: Int = 25
    var z = x + y
    println(" $x + $y ning yigindisi  $z ga teng")
}

Natija butun qiymatdagi berilgan x, y lar yig'indisini hisoblaydi.

10 + 25 ning yigindisi 35 ga teng